Senin 30 Oct 2017 19:45 WIB

Peran Imigran Timur Tengah dalam Dakwah Islam di El Savador

Rep: mgrol98/berbagai sumber/ Red: Agung Sasongko
Peta Elsavador
Foto: http://www.nsaglam.com
Peta Elsavador

REPUBLIKA.CO.ID, JAKARTA -- Gelombang migrasi keluarga di Timur Tengah di Elsavador mempengaruhi penyebaran Islam di negara tersebut.  Peran yang diberikan oleh keluarga Muslim Timur Tengah terhadap penyebaran agama Islam di El Savador menjadi hal yang penting.

Walaupun hal tersebut harus tetap dibuktikan secara akademik untuk memberikan maklumat tentang sejarah awal kedatangan Muslim di  El Salvador.

Terlepas dari semua itu, El Savador tidak sepenuhnya lepas dari pengaruh luar biasa dari budaya Islam. budaya Islam tersebut sebahagian besar dibawa dari Al-Andalus atau Sepanyol Islam yang terus tercermin dalam seni bina tempatan, keahlian memasak, bahasa dan kastam.

Contohnya, bukti dari hal ini adalah sisanya masih ada Gereja Caluco dalam Sonsonate yang dianggap sebagai bukti jelas tentang Mudejar atau seni bina Moor di negara ini. Dan pada Iglesia del Pilar dalam San Vicente masih mengekalkan warisan terlihat dari warisan ini.

Terdapat sebuah Persatuan Budaya Islam yang dioperasikan oleh komunitas Syiah, bergelar Fatimah Az-Zahra. Mereka menerbitkan majalah Islam pertama di Amerika Tengah: Revista Biblioteca Islámica.

Selain itu, mereka dihargai dengan disediakan satu-satunya perpustakaan Islam didedikasikan pada penyebaran budaya Islam di negara itu.

Advertisement
Berita Lainnya
Advertisement
Terpopuler
1
Advertisement
Advertisement