Selasa 17 Jul 2018 01:14 WIB

Bank Islam Malaysia Salurkan Zakat di Sabah

Bank Islam memilih bulan suci Syawal untuk menyalurkan kewajiban zakat

Rep: Kiki Sakinah/ Red: Agung Sasongko
Muslim Malaysia
Foto: telegraph.co.uk
Muslim Malaysia

REPUBLIKA.CO.ID, JAKARTA — Bank Islam Malaysia Berhad menyerahkan sumbangan dari dana zakat senilai 52.500 ringgit bagi masyarakat yang membutuhkan di negara bagian Sabah, Malaysia. Chief Executive Officer Khairul Kamarudin mengatakan, dari jumlah tersebut dana senilai 35 ribu ringgit diserahkan kepada Universiti Malaysia Sabah (UMS). Sedangkan senilai 10 ribu ringgit diserahkan kepada Universiti Teknologi Mara (UiTM) cabang Sabah. 

"Sementara itu, 50 penerima zakat yang terdiri dari pelajar asnaf, mualaf, ibu tunggal (single mother) dan warga lansia diberi masing-masing senilai 150 ringgit," kata Kamarudin, dilansir di Bernama, JUmat (6/7).

Ia mengatakan, Bank Islam memilih bulan suci Syawal untuk menyalurkan kewajiban zakat tersebut dalam rangka menyemarakkan perayaan Idul Fitri bagi para penerima.

Sementara itu, ia mengatakan Bank Islam telah mengeluarkan kontribusi zakat sebesar 13,3 juga ringgit di seluruh negari tahun lalu. Angka itu termasuk total 393,576.87 ringgit di wilayah Sabah sendiri. 

Advertisement
Berita Lainnya
Advertisement
Terpopuler
1
Advertisement
Advertisement