Senin 25 May 2015 12:03 WIB

Syeikh Abdul Qadir Al-Mandili, Ulama Kebanggaan Tanah Melayu (1)

Rep: Amri Amrullah/ Red: Indah Wulandari
Syeikh Abdul Qadir Mandili
Foto: wikipedia
Syeikh Abdul Qadir Mandili

REPUBLIKA.CO.ID,Mandailing merupakan tempat kelahiran ulama-ulama yang hebat dan handal. Beberapa di antaranya menjadi ulama kebanggaan bukan hanya di tanah Sumatra, namun juga hingga di semenanjung Malaya.

Di antara ulama tersebut adalah Syeikh Abdul Qadir binTolib Al Mandili ulama besar yang terkenal di Mekkah dan di semenanjung Melayu.

 

Lahir pada 1329 Hijriyah, di desa Sigalapang, Panyabungan, Mandailing Natal (dahulu masih Tapanuli Selatan), Sumatera Utara. Beliau adalah seorang ulama Nusantara kenamaan Mekkah.

Masa kanak-kanak dihabiskan di kampung halamannya. Ketika itu beliau layaknya seperti anak-anak Mandailing yang sibuk dengan mengaji Al-Qur`an dan belajar Agama Islam.  

 

Ia mendapat pendidikan awal di Sekolah Belanda pada 1917 dan lulus kelas Lima pada 1923. Pada 1924, beliau hijrah ke Kedah untuk mendalami ilmu agama.

Di Malaysia,  beliau giat dan tekun belajar agama dari ulama-ulama besar negeri Kedah. Pada mulanya berguru dengan Tuan Guru Haji Bakar Tobiar, di Pondok Penyarum, Pendang. Kemudian berpindah ke Pondok Air Hitam di bawah bimbingan Tuan Guru Haji Idris dan Lebai Dukun.  

 

Pada 1926, memasuki Madrasah Darul Saadah Al-Islamiyah (Pondok Titi Gajah ) yang ketika itu baru diambil alih oleh Sheikh Wan Ibrahim Abdul Qadir (Pak Chu Him).

Berguru dengan Pak Chu Him selama 10 tahun sehingga diterima sebagai guru pembantu di pondok ini sekitar 1934. Sesudah 10 tahun di Titi Gajah, Sheikh Abdul Qadir berhasrat untuk berguru dengan abang Pak Chu Him, Sheikh Wan Ismail Abdul Qadir (Pak Da ‘Ali), seorang ulama besar di Makkah ketika itu.

 

Pada 1355 Hijriyah Syeikh Abdul Qadir berangkat menuju Mekkah al-Mukarramah untuk menunaikan manasik haji, setelah menunaikan haji beliau berniat untuk bermukim di Mekkah al-Mukarramah agar dapat belajar dengan ulama-ulama besar yang berada di Mekkah.

Pada masa lalu, Mekkah masih sebagai pusat pengajian para ulama- ulama Nusantara, sehingga banyak di antara pemuda-pemuda di Nusantara yang ingin menghabiskan masa mudanya di Makkah untuk menuntut ilmu.

 

Dengan tekad yang bulat beliau menghadiri dari berbagai macam pengajian tentang tauhid, tasawwuf, fikih, hadits dan yang lainnya, tetapi perhatian beliau kepada ilmu tasawwuf sangat besar sekali,

Para ulama Mekkah melihat kemampuan dan keilmuan Syeikh Abdul Qadir, maka beliau pun diberi izin untuk mengajar di Masjidil Haram Mekkah.  

 

Beliaupun berusaha untuk dapat memberikan pemahaman yang mudah kepada para murid-muridnya dari mulai Nahwu, Sorof, hadis, musthalah hadis, tafsir, fikih Syafi`i dan lainnya.

Murid-murid beliau tidak pernah sunyi, halaqah senantiasa di penuhi dan tidak pernah kurang dari dua ratus pelajar. Beliau mampu menarik perhatian para pelajar dengan keilmuan dan ke ahliannya sehingga para pelajar sangat senang sekali dengan cara mengajarnya yang mudah dipahami.

Advertisement
Berita Lainnya
Advertisement
Terpopuler
1
Advertisement
Advertisement