Kamis 18 Jan 2018 15:33 WIB

Ini Doa Ustaz Somad untuk Ustaz Zulkifli

Rep: Umi Nur Fadhilah/ Red: Agus Yulianto
Ustaz Abdul Somad
Foto: Facebook
Ustaz Abdul Somad

REPUBLIKA.CO.ID, JAKARTA -- Ustaz Abdul Somad mendoakan dan memberi dukungan pada Ustaz Zulkifli Muhammad Ali. Ini doa yang Ia panjatkan pada Allah SWT, "Ya Shobur, wahai Yang Maha Sabar, limpahkan kesabaran pada saudaraku Ustaz Zulkifli Muhammad Ali," tulis Ustaz Somad dalam laman akun media sosialnya, Rabu (17/1).

Ia juga meminta Allah SWT memberi kesabaran pada kaum Muslimin yang marah atas kasus yang dihadapi Ustaz Zulkifli. Ia memohon agar Allah SWT menunjukkan keadilan dan kebenaran atas kasus hukum Ustaz Zulkifli.

"Ya Qohhar, wahai Yang Maha Kuasa tunjukkan kuasa-Mu. Ya 'Adl, wahai Yang Maha Adil tunjukkan keadilan-Mu. Ya Bashir, wahai Yang Maha Melihat buat hamba-hamba-Mu mampu membedakan haq dan bathil. Ya man qadha amran innama yaqulu lahu kun fayakun, dengan kun fayakun-Mu segala sesuatu mudah seperti butiran debu hampa berterbangan," tulis Ustaz Somad.

Sejumlah warga net mengamini unggahan Ustaz Somad, baik di laman Facebook maupun Instagram. Tak sedikit warga net menyesalkan langkah penegak hukum yang cepat menindak kasus dugaan ujaran kebencian dari ceramah Ustaz Zulkifli.

Ustaz Zulkifli Muhammad Ali mendapat surat panggilan oleh penyidik Tindak Pidana Siber sebagai tersangka kasus dugaan ujaran kebencian pada Kamis (18/1). Ia dituding menyebar kebencian melalui ceramahnya yang dinilai provokatif.

Dalam ceramahnya, Ustaz Zulkifli menyinggung ancaman kehancuran ekonomi global yang menyebabkan krisis, keos, keributan, dan perang, termasuk di Jakarta.

Advertisement
Berita Lainnya
Advertisement
Terpopuler
1
Advertisement
Advertisement